בס"ד
לעשייה של האדם, מבחינה פיזית, גשמית או רוחנית, מתוך אמונה דתית או אינטלקטואלית, יש חשיבות גדולה בעולמנו המתקדם והמתפתח, אך מאז ומתמיד היתה משמעות לעשייתו של היחיד וכן של החברה. כאשר רבים עושים ומקדמים תחומי עשייה גשמית או רוחנית, נוצר הד בעולם כולו על העם היצירתי והמופלא
גם לדיבור יש השפעה רבה על העם עצמו ועל העמים בסביבה. לדיבור ההגיוני והחכם הבנוי לתלפיות, יש גם לו הד עולמי והשפעתו ניכרת בכל אתר ואתר.
בפרשת בלק מסופר בצורה מרתקת על מלך מואב ששמע על ניצחונותיהם של ישראל על סיחון ועוג. מאורעות אלו הופצו בכל האזור וגרמו לבלק מלך מואב לפחוד, כפי שכתוב בפרק כב' ג' "ויגר מואב.." מאורעות אלו הופצו באזור כולו וגרמו למואב פחד ואימה. כפי שמציין הרש"ר הירש הקרקע נשמטה מתחת רגליהם, הם חששו כבר שמא עם ישראל כבר כבש את מואב, כאשר עם ישראל נתגלה כעם רב עצמה, מואב חששו שאין להם סיכוי לנצח במלחמה אל מול ישראל.
אם סיחון ועוג שנחשבו כעמים חזקים נכשלו מול עם ישראל, הרי יש למצוא דרך אחרת מאשר יציאה לקרב מול ישראל.
הפעם בחר מלך מואב להשתמש בפה-בדיבור . הפה כידוע משמש כצינור המחשבה. הפה יכול להפיק מרגליות של חכמה ודעת, אך הוא יכול גם לבטא דברים שליליים כמו לשון הרע, או כפי שבלק ציפה שהלשון תבטא קללות..
אנו יודעים היטב את משמעות הדיבור בעם ישראל ובתורתנו. הדיבור בלימוד בחברותא. כאשר הדיבור כל כך משמעותי ועקרוני, מנסה בלק לנצל רעיון חינוכי ערכי זה הטמון בעם ישראל לטובתו.
הוא מבקש מבלעם ,המשמש כנביא – המקשיב לבורא עולם הקשור אליו, שיבוא אליו לארצו ויקלל את עם ישראל. אף כי ברור למלך מואב כי עם ישראל אינו חפץ לתקוף אותו, אך קירבתו אליו מטילה עליו אימה ופחד, הקירבה אליו יוצרת הזדמנות לעמוד מולו לקללו – גם לטובת הכלל.
בלק יודע וחש כי הוא חלש מכדי לנצח את עם ישראל בכוחו , לכן מנסה לנצח בקללות. מעשי העם בנצחונות המלחמתיים כנגד סיחון ועוג הרשימו מאוד את כל הסביבה. המעשים ,הלכה למעשה, הם גורמי יסוד להבנת כל האזור על האיכות של העשייה וממנו נובעת המסקנה, שיש להתייחס לעשייה המנצחת. בלק יודע שלהשמיד את העם לא יוכל, אך הוא מנסה לפחות לגרש אותו למקומות אחרים.
התנהגות העמים ברשעות כנגד העם היהודי לא פסקה מעולם, אף כי במשך שנים רבות לא היינו מדינה בתוך שטח ריבוני, בכל מקום בו שהו היהודים, בכל ארצות תבל, הם הוכיחו במעשיהם את יכולתם הנשגבה, תמיד הפגינו יכולת להצטיינות בכל אתר ואתר. "העשייה" האיכותית והטובה הופצה בכל ארצות תבל , האיכות גרמה לקנאה ולאסונות. לעיתים השנאה-האנטישמיות מקורה בקנאה כנגד הטובים ביותר.
עד היום אנו מבחינים באיכות עמלנו במגוון תחומים; ספרות מוסיקה , אומנות, מתמטיקה, מדעים , משפטים ובעולם העסקים. ובכל מקום קיימת שנאה שמקורה בקנאה .
הקנאה והשנאה נובעות ממעשים רוחניים. האמונה בבורא עולם , ההצלחה בתחום הרוחני גורמים לעמים רבים לנהוג כבלק מלך מואב.
בלעם שהגיע לבלק כד לקלל את עם ישראל, נאלץ בהשפעתו של הקב"ה לברך אותנו "כי ברוך הוא" בלק מנסה לנצח את בני ישראל בדיבור, בקללות. כאמור, לדיבור יש משמעות וערך רב ברושם הכללי לכל הסובב אותנו.
בלעם שבא לנצח- בפיו בדיבור, נאלץ להתמודד עם אתונו שלו באיום חרבו " לו יש חרב בידי כי עתה הרגתיך" הקב"ה פתח את פי האתון, שבדיבורה מבהירה האתון לבלעם, כי השרות הנאמן שהיא שרתה אותו כל השנים לא השפיע עליו, כאשר פעם אחת היא נמנעה להתקדם – רצה להורגה. בלעם לא ראה את הנתיב הסגור על ידי המלאך, האתון מבהירה לבלעם את התנהגותו בדיבור. בלק מביא את בלעם למקומות שונים , שמא הקללות תצלחנה- בגלל המיקום, ממנו רואים יותר טוב. המקומות משמעותיים מבחינה חומרית, אך אלה לא היו תנאים הגורמים לשגשוג של העם היהודי, בהגיעו אל ראש הפסגה, נראה היה לבלק "שהדעת" הכישרון הרוחני המצוי בעם ישראל ייפגע אס הקללה תינתן ממקום זה . אך עם שיש בו דעת ותבונה לא ימוג מבלעם ומבלק.
הרש"ר הירש מבהיר לנו בפרשה "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא", ככל שהעם שלנו ימלא תפקידיו החברתי, כלפי פנים ואמון בבורא עולם הרי בכוח המעשים שהוא יקיים "כעם" יהיה הוא עז כנמר וגיבור כארי- כך יתגבר על כל העולם, אלא שהדימוי לנמר ולארי מדגיש הרש"ר הירש מבהירים לנו שישראל יזכו לנצח בדרכי שלום, בכוחותיו המוסריים והחברתיים.
בלק ניסה להילחם בדרך נוספת בעם ישראל, כאשר העלה את בלעם לראש הפסגה
כדי לראות מה מידת הצניעות והמוסריות ,או אז רואה בלעם את המחנה "לשבטיו" ,
אך אוהלי יעקב ומשכנות ישראל, מתוארים בפסוק "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". המוסר והטוב ביותר אף ההמשך "כנחלים נטיו" מסביר לנו חשיבות המים המביאים ברכה וברכת שלום גופני ,רוחני ומוסרי.
המים הזורמים בנחלים רבים מתאחדים לנהר אחד, המבטא ייחודיות עם ישראל, אך מתוך אחדות, והמים יוצרים פריחה , צמיחה וגדולה..
כאשר האפיון של מוסריות שולט בעם ישראל, הרי לעשייה ולדיבור יש משמעות עמוקה ומנצחת. הדרך הנכונה , החברתית והמוסרית של עם ישראל תגרום לכך שנזכה אף לברכה נצחית מהסובב אותנו.
אנו לומדים מהפרשה הזאת על החשיבות הגדולה של יושר, הגינות ומוסר המשולבים בעשייה, בזקיפות קומה, בנחישות ובעוצמה. כדי שהעשייה תשא פרי, צריך לשלב את הדיבור, שמהווה מקור החשיבה והמוח.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.